Interview Bersama KYOPROPAGANDA

Posted on September 5, 2017

^ Abang cool


1. Macam mana boleh start buat content di YouTube dan Instagram?  

Sebenarnya mula suka buat video sebab practice parkour, and masa high school tu banyak tengok MTV award parody and rancangan Barrio19. Bila masuk universiti, ter-ingin pula buat channel YouTube yang produce funny sketch and parody isu local. Tak sedar yang it’s a visual storytelling dan dapat sambutan.


2. Apa yang motivate Kyo untuk bercerita?

Myself. Sebab dari dulu rasa macam tak yakin nak buat something. Tapi bila YouTube dapat sambutan saya rasa tugas saya untuk bercerita and ajak org uutuk try do something walau kita takut. If berjaya it’s good, if fail dia jadi lesson.


3. Tema yang Kyo suka ketengahkan dalam video

Raw and funny.  Kalau boleh tak payah script biar random. Bila watak tu fail in his script dan start improvising, saya rasa itu lebih true dan viewer nampak content itu genuine.


4. Sedikit fakta tentang process Kyo dalam menghasilkan cerita di YouTube atau Instagram?

Selalunya bila dapat idea saya akan terus tulis dalam phone. Saya jenis yang fikir ending dulu then fikir intro dan lain lain. Bagi saya dapatkan punchline dulu, setup dan cara filming tu akan datang kemudian. Bila idea dah siap saya akan cerita kat kawan kawan dan minta pendapat. Takut syok sendiri ja! Haha!


5. Macam mana Kyo balance untuk buat sponsored content sambil maintain authenticity dan tak nampak hardsell.

If you are online content creator you need to realise one thing. People watch you at online platform because they are sick of TVC and TV content. We need to be different. Hardsell boleh, but be creative. Selalunya saya akan pastikan branding content ni tidak kearah direction TV.


6. Nasihat Kyo kepada para YouTuber dan Instagrammer untuk develop channel dorang?

Read alot and always find reference. Start reading, it help you generate idea and always try different style of video. Then you will find your best style. Peace yo!


Follow Abang Kyo di:

Instagram - @kyopropaganda

YouTube - KYOPROPAGANDA


P.s. tolong unfollow chazynash