Let's check out our interview with Iqbal Harun

Posted on September 6, 2023



He started to become influences from a funny short video and he found out that his audience like his video and from this point he realized his hidden talent and he did his best to become what he is now. Despite being a fun guy in his short video, one of his wishes is to collaborate with international big brands in 2018.

1. Apakah sebab Iqbal menjadikan seorang influencer?
- Saya bermula dari membuat video pendek di Instagram dan tidak menyangka ramai orang suka dan followers semakin bertambah hari demi hari. So dari situ saya belajar apa erti content creator atau influencer.

2. Kreativity adalah unsur yang paling penting bagi menghasilkan video yang baik and juga boleh menarik perhatian viewers, pernahkah Iqbal menghadapi situasi kesuntukan idea? Kalau ada, bagaimanakah Iqbal menyelesaikannya?
- Pernah, terutama sekali bila followers saya sendiri ckp 'nak video baru'. Kat situ mmg pressure sebab orang expect apa yang keluar adalah lebih baik dan lebih baik. Jika saya failed, orang akan kecewa. Selalu nya saya akan berbincang dengan partner saya (Ain Suhada) mengenai idea. Kira mcm brainstorming, dari situ kami akan menghasilkan idea yang mantap. Tapi kdg2 je jadi haha.

3. Video Iqbal selalunya lucu dan boleh menyebabkan orang senyum, bagaimanakah Iqbal maintain kualiti video Iqbal?
- Tak jugak lah selalu haha. Selalunya kalau yg orang anggap lucu tu mesti relate dengan diorang punya kehidupan. Apa yg penting ialah terus jaga content supaya clean. Jangan buat satu benda yang 'bodoh' semata-mata untuk views.

4. Apakah kesusahan yang sering Iqbal alami semasa menghasilkan video?
- Selalunya, part angle camera bila orang lain record. Sebab saya susah nak berpuas hati bila orang lain yang pegang camera. So dari situ saya perlukan masa nak ajar diorang untuk cari angle yang cantik. 



5. Sekiranya client minta Iqbal menghasilkan video yang bertentangan dengan styles video Iqbal, apa yang akan Iqbal buat untuk menyesaikan situasi ini?
- Saya akan ikut flow client sampai diorang puas hati sebab bagi saya, puaskan hati client tu lah kepuasan saya. dan saya akan berasa bangga dengan hasil kerja saya tak kesah lah apa pun styles yang diorang mintak asalkan tak melanggar peraturan agama.

6. Antara video yang pernah Iqbal filmkan, yang mana satu Iqbal paling suka dan boleh ceritakan sikit kenapa ia jadi pilihan Iqbal?
- Saya paling suka video yang apabila si BF follow perempuan lain di Instagram dan GF dia suruh bagi sebab kenapa follow. Apa yang best dalam video tu kerana itu KISAH BENAR! hahahha

7. Apakah goal Iqbal pada tahun 2018?
- Saya target untuk tahun ni adalah untuk collaborate dengan brand-brand yang bertaraf antarabangsa kerana saya selalu cabar diri saya untuk ke next stage. Kalau sebelum ni saya cuma buat review local products, why not kali ni product international pulak. Itu adalah target saya yang paling besar tahun ni.


Follow Iqbal Harun at:

Instagram - @qbalharun